STRESSBEHANDLING

Tør du heller ikke begynde at læse om stress?​

​Det er svært at finde en hjemmeside eller bog om stress, der ikke remser alle forfærdelighederne ved stress op:


Problemet er bare, at hvis du begynder at læse om stress, er det fordi du er bange for om du har det - og dét at læse om alle forfærdelighederne puster yderligere til stressen, og så stiger angsten og den får stressen til at stige - behøver jeg sige mere?

Derfor har jeg skrevet bogen "Frøen i gryden", som du trygt kan læse uden at blive skræmt, for intet af det forfærdelige er med. Læs om bogen her: Stressbog

BLIV FRI AF STRESS OG FÅ VÆRKTØJERNE TIL AT UNDGÅ DET I FREMTIDEN​​

​Det kan være svært at forstå og erkende, at man er ramt af stress

​Vi lever i en kultur, hvor man skal “kunne klare mosten”.

Men stress er ikke et tegn på svaghed.

​Det er en belastningstilstand, hvor din krops alarmsystem er overaktivt.

​De fleste oplever stressede perioder og klarer sig.​​

Men får du ikke hvilet nok imellem spidsbelastningerne, kan stress blive en vedvarende tilstand, som påvirker dig både privat og på jobbet.

Jeg har gennem mere end seks år hjulpet stressramte tilbage til livet.

Med mere end 3.500 sessioner med personer, der kæmper med det samme som dig, har jeg viden og redskaber til også at hjælpe dig.​​

STRESS KOMMER FORSKELLIGT TIL UDTRYK, MEN SKYLDES DET SAMME​

Vi reagerer på pres bl.a. ud fra vores arv, miljø og “leveregler”. Symptomerne og årsagerne kan derfor være meget forskellige fra person til person.

Din krops mekanismer er de samme, uanset om stressen skyldes dårlige forhold på arbejdspladsen, en skilsmisse, en nærtståendes dødsfald, sygdom, en traumatisk oplevelse - eller slet og ret for lang tids overbelastning, uanset om der har været en udløsende årsag som du kender til.

Grundlæggende har din krop et rødt og et grønt system.

Trusselssystemet​

Det røde system gasser op og sørger for, at kroppen er klar til kamp eller flugt. Når du er stresset, står det røde system og pumper adrenalin, noradrenalin og kortisol rundt i kroppen. 

Hormonerne holder dig på tæerne, så du er klar til at løbe eller slås og din tænkning snævrer sig ind, så du automatisk holder øje med alt, der potentielt kunne være farligt. 

Tryghedssystemet

Det grønne system er det, der sørger for, at du slapper af. Systemet får din krop ned på jorden igen, når det sender oxytocin og endorfiner ud.

Når du overvejende er i Tryghedssystemet, er du i stand til at mærke de ting, der gør dig glad og hvad der er det rigtige og vigtige for dig. Din tænkning udvider sig, du kan se handlemuligheder og mærker balance og overskud.

Drive

Du har også et system, der motiverer dig. Det er som udgangspunkt neutralt - men mange af os når ikke at mærke efter hvad der er det vigtige for os at løbe efter, og derfor løber vi alt for ofte efter forkerte "medaljer".

Optimalt set er systemerne i balance. Men mange af os befinder os meget af tiden enten i Trusselsystemet eller i Drive, og når ikke altid over i Tryghedssystemet lang nok tid til at det "udligner". 

Når du er stresset, så overtager det røde system.​

I min stressbehandling hjælper jeg dig med at mindske den akutte belastning, finde de dybereliggende årsager til din stress og behandle den, så du ikke ender i samme situation igen.​

SÅDAN FOREGÅR STRESSBEHANDLINGEN HOS MIG​

Jeg er uddannet kognitiv coach og kognitiv psykoterapeut MPF. Derfor er samtaler og kognitive forståelsesrammer en central del af stressbehandlingen.

Men fordi stress sætter så fysiske aftryk, er vi nødt til at tænke både krop og top ind. Derfor har jeg en række andre redskaber i værktøjskassen. Blandt andet mindfulness og NADA-akupunktur, som reducerer symptomerne og hjælper dig med at håndtere stress.

Behandlingen af stress - trin for trin

​Nogle vil gerne “møde” mig i telefonen først. Andre er klar til at booke en tid med det samme.

Du mærker efter, hvad der gør sig gældende for dig.

Jeg sender dig derefter et link til min online booking, hvor du finder en tid, hvor vi kan mødes i mine lokaler i Odense C eller afvikle sessionen online.

Vi begynder hver session med at registrere dine symptomer på stress. Det gør vi for at følge nedgangen i dem. Vores hjerner er nemlig fra naturens side designet til at afvise tegn på bedring, fordi de “scanner” terrænet efter farer.

Ved at registrere din fremgang får vi konkrete beviser på, at dit nervesystem er i bedring.​

Det giver både håb og tro på, at du kommer godt ud på den anden side.

Den kognitive tilgang hjælper dig med at forstå, hvordan du tænker, og hvordan du kan ændre på uhensigtsmæssige tankemønstre.

Samtidig får du små, overskuelige hjemmeopgaver, så du har noget konkret at handle på efter hver session. At kunne handle, gøre noget for at hjælpe dig selv, vil yderligere lægge det røde system ned.

Jeg lærer dig desuden mindfulness-teknikker i små, overskuelige doser. De bliver dine nye, bedste venner i hverdagen.

Er sessionen inde i klinikken, speeder vi med NADA-akupunktur processen med at lægge dit sympatiske nervesystem ned, så du ikke behøver tale dig igennem det hele. 

Kontakt mig på mail her eller ring på telefonnummer 71758126.​​

Ofte stillede spørgsmål om stress

Hvor mange lider af stress?

​Lider du af stress, er du ikke alene. Tilstanden er udbredt i Danmark.

  • 35.000 danskere er pt sygemeldt på grund af dårligt psykisk arbejdsmiljø
  • 500.000 danskere føler sig udbrændt på jobbet
  • 430.000 danskere oplever daglige symptomer på stress
​ (Kilde: Stressforeningen)

Nogle stressramte bliver sygemeldt fra jobbet. Andre går ned i tid eller forsøger at arbejde sig ovenpå, mens de holder hverdagen kørende.

Uanset om du er sygemeldt fra jobbet eller kæmper med at holde dig oven vande, mens du arbejder, er det vigtigt, at du ved hvordan du griber det rigtigt an.

Hvorfor er jeg stresset?

​Stress skyldes grundlæggende, at dit sympatiske nervesystem er på overarbejde. Det sympatiske nervesystem er det, som fortæller din krop, at du skal kæmpe eller flygte.

Ofte opstår stress i relation til arbejdet, men en lang række andre faktorer kan spille ind.

Stiller du meget høje krav til dig selv, eller lever du ikke i overensstemmelse med dine værdier, kan det påvirke din tilstand. Det samme kan livsomvæltninger som skilsmisse, sygdom eller dødsfald.​

Hvem bliver typisk stresset?

Ingen er immune over for stress. Men forskellige mennesker har forskellige grænser for, hvornår stress påvirker dem i en grad, hvor de bliver direkte stressramte.

Stress er ikke et tegn på svaghed. Det er din krop, som fortæller dig, at du har været overbelastet over lang tid.

Er jeg stresset, angst eller deprimeret?

Stress, angst og depression kan hænge sammen, men gør det ikke altid.

Lider du af angst, er det i sig selv stressende for din krop og psyke.

​Symptomerne på stress og depression kan minde om hinanden.

Er du i tvivl, om du lider af stress eller depression, er en tommelfingerregel, at når du tager foden af speederen - og eksempelvis bliver sygemeldt - oplever du umiddelbart en lindring.

​Det gør man sædvanligvis ikke, hvis der er tale om depression.

Hvad er baggrunden for stress?

Grundlæggende er stress en naturlig reaktion, som stammer tilbage til dengang, mennesker levede i den vilde natur.

Her skulle vi være på vagt over for farer. Farlige dyr, naturkatastrofer og fjender kunne udgøre en fare for overlevelse.

Selvom de fleste nu bor i byer og ikke i den vilde natur, er naturen ikke flyttet ud af os. Derfor reagerer kroppen på “farer” som eksempelvis arbejdspres på samme måde, som den ville gøre, hvis du stod over for en sabeltiger.

Stress hjælper dig altså med at håndtere de belastninger og farer, du møder i dagligdagen. Men bliver stressbelastningen for konstant over længere tid, kan du udvikle det, vi i daglig tale kalder stress.

​​

Hvor mange sessioner skal der til, før jeg er stressfri?

Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at du er “fit for fight” igen efter et bestemt antal behandlinger. Sådan fungerer det desværre bare ikke.

Dit behov for stressbehandling afhænger dels af, hvor hårdt du er ramt, hvor længe du har været udsat for stresstilstanden og dine livs- og arbejdsbetingelser på nuværende tidspunkt.

Som tommelfingerregel ser jeg ved en kombination af mine værktøjer en umiddelbar lindring hos mine klienter allerede efter den første session.

Du får nemlig:

  • ​forståelse for, hvorfor du reagerer, som du gør
  • værktøjer og små hjemmeopgaver, der hjælper dig mellem sessionerne
  • inddraget din krop i behandlingen ved hjælp af NADA-akupunktur og Mindfulness

På den måde kommer vi hele vejen rundt ved hver session.

Hvad koster stressbehandling?

En session hos mig koster 995 kroner og her har du adgang til den fulde værktøjskasse.

STRESSBEHANDLING I ODENSE OG OMEGN

Jeg tilbyder stressbehandling i mine lokaler i Odense C, men har gennem tiden også hjulpet mange klienter i blandt andet Ringe, Middelfart og omegn.

Uanset hvor i landet du bor, er der hjælp at hente, for du har også mulighed for at booke  online forløb.

Kontakt mig på telefonnummer 71758126 eller udfyld min kontaktformular.​

✓ Medlem af Dansk Psykoterapeutforening

✓ Mere end 3.500 sessioner med stress- og angstramte 

✓ 20 års erfaring i professionel formidling