Kognitiv psykoterapeut MPF

​Mindfulness

Hvad er det nu lige det er, det her Mindfulness?

​

Mindfulness er egentlig bare at være til stede med fuld opmærksomhed lige her og lige nu - at have alle sanser åbne og at være opmærksom på dine tanker, følelser og sanseindtryk, uden at bedømme, uden at vurdere det, du oplever.

Det lyder enkelt! Det er det faktisk også, men det kræver at du lærer teknikkerne og at du øver det regelmæssigt.

​

Stærke følelser som angst og vrede kan overvælde dig – men i det øjeblik hvor du flytter din opmærksomhed over på fx vejrtrækningen, ryger noget af opmærksomheden fra den stærke følelse. Derved mister den noget af sin magt og du får luft i situationen til at forestille dig andre handlemuligheder.​​

​

Hensigten med Mindfulness er at gøre dig i stand til at rumme ubehagelige tilstande og ændre din måde at forholde dig til tanker, følelser og kropslige fornemmelser på – sådan at selvaccept, selvomsorg og ændringsstrategier udvikles.​

Mindfulness er taget fra den buddhistiske religion, hvor det er praktiseret i mere end 2.500 år, men blev renset for religion og indført i behandlingen af stressreduktion i 1970’erne på University of Massachusetts Medical Center af Jon Kabat-Zinn.

​

Mindfulness bruges i dag over hele verden og kan oversættes til ”bevidst nærvær” og er det modsatte af at køre med tankerne, på automatpilot.

Jeg har gennemført 100 timers guidet meditationstræning med Jon Kabat-Zinn og yderligere træning med Saki Santorelli, medstifteren af Mindfulness, og praktiserer selv Mindfulness hver dag.​​​

Hvad kan Mindfulness bruges til i forhold til dig?

Mindfulness fjerner ikke det svære i livet, men giver dig et redskab til at være med det, som er. 

Mindfulness kan bl.a. bruges mod:

  • ​Stress – positiv og negativ
  • Søvnproblemer
  • Hukommelsesproblemer
  • Accept af svære livsvilkĂĄr
  • Lavt selvværd
  • Social fobi
  • Angst
  • Depression
  • OCD
  • Tankemylder
  • Smerter

Mindfulness hjælper dig til:​

  • øget nærvær og bevidsthed i dagligdagen
  • bedre dømmekraft
  • at være mere nærværende og bevidst omkring dig selv
  • at rumme svære følelser og tanker, angst, depression og utryghed
  • egenomsorg, healing og personlig udvikling
  • bedre kontrol over dine tanker, reaktioner, og handlinger
  • stressforebyggelse og stressrelaterede lidelser, fysiske som psykiske
  • at skabe overblik i dit liv
  • en accept af virkeligheden, som den er
  • at udvikle indre ro, glæde og overskud

​

Mindfulness kombineret med NADA-akupunktur og kognitiv terapi

Jeg anbefaler altid at man kombinerer kognitiv terapi med NADA-akupunktur og Mindfulness, da konstellationen af de tre har en selvforstærkende effekt, da vi derved når stort set hele vejen rundt om mennesket. Mindfulness hører ind under kognitiv terapi og er implementeret i det danske sundhedssystem, bla. på Smerteklinikken på OUH.

​

For at fĂĄ det fulde udbytte af Mindfulness, er det vigtigt at lave daglige Mindfulnessøvelser - det lærer du om hos mig, og fĂĄr link til mine guidede meditationer, sĂĄ du kan forsætte det gode arbejde hjemme. 

​Grundet travlhed kan jeg desværre ikke tilbyde Mindfulness med mindre man samtidig er i et kognitivt forløb hos mig.

​

Mindfulnessforløb

Mindfulnessforløb er bygget op efter MBCT-programmet med elementer fra MBSR. Gruppeforløb afholdes grundet travlhed kun ude i virksomheder. Materialer og guidede meditationer udleveres.​

​

Hvis du er blevet nysgerrig og gerne vil høre nærmere omkring Mindfulness og et kombinationsforløb, så kan du booke et forløb hos mig på telefon 71 75 81 26​. Du er også velkommen til at udfylde min kontaktformular

Jeg har typisk kunder i omegnen af Odense, Ringe og Middelfart, men har også forløb hos virksomheder i resten af Danmark.

Jeg glæder mig til at høre fra dig.

Adresseoplysninger​

​

Mageløs 12, 2 tv
​5000 Odense C

​

Kontaktoplysninger​

​

71 75 81 26​

CVR: 35916202