​Kognitiv terapi

"Vi ser ikke verden som verden er - vi ser verden som VI er"

Det er ikke de oplevelser, vi har, der direkte forårsager vores følelsesmæssige reaktioner: Mennesker der har haft samme oplevelser, vil reagere forskelligt.

Kun ved at undersøge hver enkelt persons syn på sagen, kan man grundlæggende forstå hvorfor de reagerede som de gjorde.

Dette er ikke et nyt fænomen:​

"Mennesker forstyrres ikke af ting i sig selv, men af den betydning, de tillægger disse"

Slaven Epictetus

"Hvis et ydre objekt forstyrrer dig, er det ikke objektet i sig selv, men din bedømmelse af dette, som skaber smerte"

Kejser Marcus Aurelius

Vi mennesker er skabt til at handle - at løse de problemstillinger, vi bliver sat i - men hvis vi ikke kan handle os ud af dem, og ikke forstår hvorfor vi reagerer som vi gør, fx i forbindelse med angst og stress, så bliver vi ofte handlingslammede - og dét svarer til et kontroltab. 

I kognitiv terapi handler det om at lære at forstå hvad vi er oppe imod, og hvor meget vores tænkning påvirker vores krop og adfærd. Værktøjer og viden giver nye handlemuligheder og nedbringer derfor mængden af bekymringstanker og tankemylder.

Kognitiv terapi er den mest fremtrædende og internationalt anerkendte psykoterapeutiske hovedretning. Den bygger på mængder af kliniske erfaringer, teorier og forskning og kognitiv terapi er således evidensbaseret – effekten kan måles og vejes. Netop derfor er det specifikt kognitiv terapi, de fleste læger anbefaler, når man får en henvisning til psykolog.

Formålet med kognitiv terapi er, at du enten bliver symptomfri, bedres væsentligt eller får en bedre livskvalitet. Dette indebærer at du får mere viden om din lidelse, mere indsigt i dit eget sind og bliver bedre i stand til at løse dine problemer, herunder at ændre din adfærd, så den bliver mere hensigtsmæssig - og dette gør man bl.a. ved hjælp af psykoedukation. 

Psykoedukation vil sige at den viden, jeg sidder med om den lidelse, du har - og hvordan der bedst kan arbejdes med den - den giver jeg videre til dig, så du bedre forstår hvorfor du tænker og handler som du gør.​

At arbejde kognitivt betyder overordnet:

  • at du og jeg sammen kredser os ind på dine problemstillinger ved hjælp af kognitive samtaleteknikker
  • at vi sammen formulerer en problemliste med de ting, du gerne vil arbejde med
  • at vi sammen laver en dagsorden i hver session så du ved at tiden bliver udnyttet godt
  • at jeg laver psykoedukation - så du i sidste ende kan blive din egen terapeut, og jeg blive overflødig
  • at vi på forskellige plan arbejder med at ændre negative automatiske tanker, leveregler og grundantagelser (skemata)
  • at du hurtigt i forløbet får arbejdsredskaber, der virker i forhold til dit aktuelle problem
  • at vi aftaler hjemmeopgaver mellem samtalerne, så det gode arbejde fortsætter mellem sessionerne
  • at du bestemmer dagens emne – men at jeg altid har forslag til hvilken retning, vi kan gå

​Jeg tilbyder kognitiv terapi til unge og voksne og arbejder ud fra samme grundlæggende principper som kognitive psykologer

​Relationen er vigtig

Relationsarbejdet fylder en stor del af arbejdsprocessen – uden en god relation kan man hive nok så mange teorier og metoder op af tasken, de virker ikke hvis ikke du kan mærke autenciteten og nærværet hos behandleren. Jeg arbejder med hjertet fremme på første række og gør hyppigt brug af de nyere tilgange indenfor kognitiv terapi, nemlig Compassion Focused Therapy (Medfølelsesfokuseret terapi) og Acceptance & Commitment Therapy (ACT) og Mindfulness. Kombinationen af mine forskellige værktøjer gør, at der ud over lindring og healing på det akutte plan også sættes gang i en vedvarende personlig udvikling. 

Hos mig er første samtale til nedsat pris, så du kan møde mig og mærke efter om det vil komme til at give mening at indlede et forløb her. Du bliver ikke tilbudt at booke ny samtale efter første samtale - jeg opfordrer til at du går hjem og mærker efter og derefter selv går ind og booker en ny tid i mit bookingsystem.. 

Det optimale behandlingsforløb

Jeg anbefaler altid en kombination af kognitiv terapi, NADA-akupunktur og Mindfulness, da konstellationen af de tre har en selvforstærkende effekt. I perioder med travlhed kan jeg være nødt til at afvise klienter der på forhånd ved at de ikke ønsker NADA-akupunktur. Læs gerne mere om NADA og Mindfulness andetsteds på siden.

​Mine klienter siger:

Mandlig klient, 27 år, har været væk fra arbejdsmarkedet flere år grundet OCD – er nu i arbejde fuld tid igen:

"Hvis bare det var et brækket ben - så ville alle kunne forstå det og man ville vide hvornår gipsen skulle af... Men jo mere, jeg har været ved dig, jo mere synes jeg at det er et brækket ben, for nu kan jeg tage og føle på det"​

Kvindelig klient, 18 år, om sin angst:

“Jeg så dagligt skygger, følte mig forfulgt og overvåget, kunne ikke være i rum med mange mennesker, fik angstanfald flere gange ugentligt, sov tit 20 timer i døgnet, brugte 2 timer på at stå ud af sengen om morgenen, kunne dårligt overskue én dag, hvor jeg egentlig ikke skulle noget og jeg kunne slet ikke se en fremtid for mig selv.

​I dag er jeg blevet angstfri, har afsluttet min 10. klasse med opstart midt i året, er optaget på Kold College, har en skøn kæreste og er kommet videre uden medicin. Jeg glæder mig til at leve mit liv og se hvad verden har at byde på.

​You are stronger than you seem, braver than you believe, and smarter than you think you are”


​Mandlig klient, 25 år, diplomat/lobbyist, om sin angst:
"Inden jeg startede her var jeg sikker på at mit liv var slut. Når man er dernede er det svært at kapere. Jeg kunne ikke forestille mig at jeg kunne få det bedre. Jeg læste om hende den 18-årige på hjemmesiden og tænkte ’Det kommer aldrig til at ske for mig’, men inderst inde håbede jeg på det – ’Gid jeg kunne komme tilbage ligesom hende’.

​Før man ved hvad angst er, er det umuligt at sætte sig ind i. Mennesker omkring én kan ikke forstå det. Nogle gange blev jeg spurgt ’Hvad er det, du er bange for?’. Det var svært at forklare.

​Det er helt vildt at jeg har haft det sådan. Jeg kunne ikke:
  • ​Bo og arbejde i udlandet mere
  • ​Arbejde i det hele taget
  • ​Køre bil
  • ​Løbe – når jeg blev forpustet troede jeg at jeg fik et angstanfald
  • ​Spille pc – jeg var bange for at få et angstanfald mens jeg talte med de andre
  • ​Være alene


​Jeg måtte flytte hjem til mine forældre igen og kunne kun ligge under dynen og se tv. Jeg var nødt til at have 3 par sokker på og radiatoren buldrende, fordi kulde for mig var forbundet med at få et angstanfald.

Nu føler jeg mig som et menneske igen! Det er så dejligt bare at kunne gøre ting og ikke skulle tage hensyn til angsten hele tiden. Der er ikke den der stopklods mere. Pillerne, som lægen gav mig for at dæmpe angsten – og som jeg kun har taget enkelte af i starten men som jeg ikke kunne gå nogen steder uden indtil for nylig – ved jeg slet ikke hvor er henne nu, jeg har glemt deres eksistens!

Jeg har været i arbejdsprøvning/praktik og fundet ud af at jeg godt kan arbejde 37 timer om ugen igen, så nu flytter jeg til København og får arbejde indenfor min branche igen!”

Adresseoplysninger​

Kognitiv terapi og Mindfulness

Mageløs 12 2 tv
​5000 Odense C

Kontaktoplysninger​

📱  71 75 81 26​

CVR: 35916202