Behandling af angst – giv slip på angsten​

Jeg kan tilbyde behandling af angst ved hjælp af kognitiv terapi, NADA-akupunktur og Mindfulness.


​Angst er en medfødt grundfølelse og nogle gange bliver der – af den ene eller anden grund – skruet op for den. Tager man i den ene ende af et problem og trevler, så havner man oftest i angst. Angst er en ekstremt styrende følelse for vores adfærd og adfærdsmønstre.

​

Lær at aflæse symptomer på angst

Der findes flere end 100 forskellige symptomer på angst og angstanfald. Det typiske symptom på angst er en overdreven tendens til bekymring. Symptomerne på angst varierer fra person til person – de mest almindelige symptomer på angst er:

​

  • ​Rastløshed og irritabilitet
  • ​Brystsmerter
  • ​StakĂĄndethed
  • ​Hjertebanken
  • ​Anspændthed
  • ​Muskelspændinger
  • ​Hovedpine
  • ​Koncentrationsbesvær
  • ​Sveden
  • ​Kvalme
  • ​Hyppig vandladning
  • ​Træthed
  • ​Søvnproblemer
  • ​Rysten eller skælven
  • ​At være let at opskræmme
  • ​Overdreven vedvarende bekymring
  • ​Et urealistisk syn pĂĄ problemer
  • ​Altid at forvente det værste

​

Angst og undgåelsesadfærd

​Undgåelse fylder rigtig meget hos angstramte. At undgå det angstprovokerende, som gør én fysisk dårlig. De fysiske fornemmelser er desværre velegnede til en videreudvikling af angsten - for man bliver angst for at blive angst. Til sidst kan man helt glemme hvad det var, der udløste det i første omgang.
​
​Angst er designet til at det er så ubehageligt, at det kræver rigtig stærk styring at gå imod instinkter. Den er designet til at vi næsten ikke kan modstå at flygte. Vi kan også blive aggressive når vi er angste, for eksempel når nogen forskrækker os.

​

Angst kan forekomme i mange forskellige former, som eks.: 

  • Socialangst
  • Sygdomsangst
  • Præstationsangst

​

​Sikkerhedsadfærd giver angsten frit spil

Det er blevet sĂĄ moderne at gĂĄ rundt med vandflasker. For angstklienter er det tit en sikkerhedsadfærd - "Hvis jeg ikke har den med mig overalt, kan jeg ikke drikke nĂĄr jeg bliver tør i halsen - sĂĄ kan jeg ikke trække vejret, sĂĄ gĂĄr det galt." NĂĄr man efterkommer sikkerhedsadfærden, sĂĄ giver man sin hjerne ret i, at der er fare pĂĄ færde. Druesukker i tasken, sidde tæt ved døren, tælle, undgĂĄ at røre streger – sikkerhedsadfærd har mange ansigter. 


Hvornår vælge behandling af angst?

​”Mange har fobier og angst for ting – er det ikke bare en del af at være menneske?”

Det kunne man fristes til at sige ja til. Med mindre din største drøm er at flytte ud i bushen i Australien, så behøver du som dansker ikke nødvendigvis at få gjort noget ved din skræk for slanger.

​

Vi skal have angst i vores system - vi skal kunne blive aktiveret i vores trusselssystem for at overleve. Men i vore dage er det tit psykologi/tænkning, der aktiverer angsten – fx ”Hvad-nu-hvis”-tanken.


​En god huskeregel er:

”Hvis noget forhindrer dig i at leve dit liv, bør du handle/gribe ind”

​

Hvorfor er der sĂĄ mange der oplever angst?

Vi har mange medfødte angstprogrammer – de kommer fra vores arv, fra biologien. Vi har som mennesker udviklet os så stærkt, at vi mangler en diplomat, en tolk: Vi lever et liv i en kultur og et tempo der længe har oversteget det, vores hjerner er bygget til. Vi er mennesker der oplever meget mere end vores bedsteforældre oplevede – livet pt. går for stærkt og er for kompliceret til at vi kan følge med og det ses på vores generelle angst- og stressniveau.

​

Behandling af angst med kognitiv terapi og Mindfulness

Ved behandling af angst anbefaler jeg altid, at man går ”all in” på de værktøjer, jeg har i min værktøjskasse. Kombinationen af kognitiv terapi, NADA-akupunktur og Mindfulness gør, at problematikken bliver angrebet fra alle vinkler, og man mærker bedring og healing inden for meget kort tid. Læs gerne tidligere klienters udtalelser i forhold til angstbehandling hos mig.
​

Hør mere om hvordan jeg kan hjælpe dig med behandling af angst

​Lider du af angst og bor du eksempelvis i Odense, Ringe eller Middelfart? Kontakt mig på telefon 71 75 81 26​ hvis du gerne vil høre mere om behandling af angst, hvis du har spørgsmål eller ønsker at bestille en tid hos mig. Du er også velkommen til at udfylde min kontaktformular. Jeg kan også hjælpe dig med behandling af stress. Jeg glæder mig til at hjælpe dig.​​

Adresseoplysninger​

​

Kognitiv terapi og Mindfulness

Mageløs 12 2 tv
​5000 Odense C

​

Kontaktoplysninger​

​

📱  71 75 81 26​

CVR: 35916202