Kognitiv psykoterapeut MPF

Behandling af stress – den moderne folkesygdom​

Alle kan blive ramt af stress. Stress er en tilstand, som de fleste oplever i forskellige perioder af livet. Det er en tilstand, vi nogle gange kan komme let igennem, men andre gange kan det sætte så store aftryk, at det bliver en alvorlig hindring i vores livsudfoldelse. Jeg har hjulpet mange mennesker med behandling af stress, ved hjælp at en værktøjskasse med bl.a. kognitiv terapi, NADA-akupunktur og Mindfulness.

Hvad stress kan forårsage

Stress er en belastningstilstand – en ubalance (som man er kommet i) – som, hvis det står på i længere tid, kan medføre sygdomme. Blodpropper, hjerte-kar-sygdomme og depression er blandt de følgesygdomme, der kan komme efter længerevarende stress, ligesom kroniske sygdomme som allergi, astma, psoriasis og diabetes ofte forværres af stress. (kilde: Psykiatrifonden)

Symptomerne på stress og depression kan minde om hinanden. Er man i tvivl om man har stress eller en depression, er en tommelfingerregel, at når man tager foden af speederen – for eksempel bliver sygemeldt - så mærker man umiddelbar lindring, hvis der er tale om stress. Det gør man sædvanligvis ikke, hvis der er tale om depression.

Hvad sker der i nervesystemet, når man har stress?

Vores indbyggede speeder

Det sympatiske nervesystem sørger for at kroppen bliver kamp- og flugtklar. Er man stresset, står det og pumper adrenalin, noradrenalin og kortisol rundt i kroppen hele tiden.

Når det sympatiske nervesystem er aktivt, kan du opleve:

  • høj puls
  • hurtig vejrtrækning
  • højt blodtryk
  • øget blodtilførsel til musklerne
  • du bliver bleg/ingen blodtilførsel til huden
  • nedsat aktivitet i tarmene
  • hjertebanken
  • sved og gåsehud
  • tørhed i munden
  • udvidede pupiller
  • øget aktivitet i hjernen, mere energi m.m.​

Det påvirker søvn, tænkning, hukommelse mm. Dette er på sigt skadeligt for kroppen.

Vores indbyggede bremser

Det parasympatiske nervesystem er vores afslapningssystem. Det får kroppen ned på jorden, når vi har været i ”adrenalin-kick”. Det skaber balance og normal tilstand i kroppen. Oxytocin, serotonin og endorfiner er kodeordene for det parasympatiske nervesystem.

Det parasympatiske system sørger for, at kroppen stopper med at udskille adrenalin, noradrenalin og kortisol, så den kan slappe af og genopbygge efter ”kamp og flugt” – en hård arbejdsdag, en fodboldkamp eller et skænderi.

Det parasympatiske system bygger kroppen op, når vi spiser, sover, slapper af, mediterer og laver afslapningsøvelser. Oxytocin, og hvordan vi laver mere af det, spiller en stor rolle i behandling af stress hos mig. Oxytocin giver lindring og velvære i kroppen og er med til at lave stressforebyggelse fremadrettet.

Når det parasympatiske system er aktivt, vil du opleve: 

  • rolig puls
  • langsomt åndedræt
  • lavt blodtryk
  • nedsat blodtilførsel til muskler
  • øget blodtilførsel til huden​
  • aktivitet i tarmene
  • normal svedproduktion
  • små pupiller
  • rolig/normal hjerneaktivitet​

Du vil bedre kunne finde ro, falde i søvn og tænke mere klart.

Under normale omstændigheder vil der være balance i de to systemer og kroppen fungerer godt. Når du er stresset, overtager det sympatiske nervesystem kroppen, så den ikke får hvile - og din tænkning snævrer sig ind.​​

Hvad kan du selv gøre for at reducere stress?

Der er mange ting, du selv kan gøre her og nu, for at hjælpe det parasympatiske nervesystem på vej. Du kan blandt andet sætte tempoet ned og gøre ting, der er lystbaserede og gode for dig. Det udskiller nemlig nogle af de gode kemier i kroppen, som serotonin, endorfiner og oxytocin.

Vær sammen med mennesker, du kan lide. Genoptag nogle af de ting, du før i tiden fandt glæde ved at gøre. Gå ture i skoven – japanske undersøgelser viser, at træer udskiller et stof der hedder phytoncider, som har en beroligende effekt på vores nervesystem.

Skru lidt ned for sport og aktiviteter, der får din puls for meget op – det er med til at gasse dit system yderligere op og i en stresstilstand kan systemet ikke skelne mellem sund og usund stress. Nænsom bevægelse er kodeordet.

Behandling af stress hos Mette Balslev

​I forbindelse med min behandling af stress, vil jeg ved hver samtale registrere dine stresssymptomer, så vi kan følge nedgangen i dem. Det vil yderligere hjælpe dit parasympatiske nervesystem, at du ved selvsyn kan se, at du får det bedre: Vores hjerner er fra evolutionens side designet til at afvise tegn på bedring, ved automatisk at scanne efter tegn der bekræfter, at der er fare på færde. Ved at registrere fremgangen, har vi konkrete ’beviser’ at fremvise dit nervesystem i behandling af stress.


​Når du modtager behandling af stress, anbefaler jeg altid at du går ”all in” på de værktøjer, jeg har i min værktøjskasse. Kombinationen af kognitiv terapi, NADA-akupunktur og Mindfulness gør, at problematikken bliver angrebet fra alle vinkler, og du mærker bedring inden for ganske kort tid. I perioder med travlhed kan jeg være nødt til at afvise klienter som på forhånd ved at de ikke ønsker NADA-akupunktur.

Jeg kan hjælpe dig med behandling af stress

Har du mistanke om, at du lider af stress, og bor du eksempelvis i Odense, Ringe og Middelfart? Kontakt mig på telefon 71 75 81 26​, og hør mere om behandling af stress hos Mette Balslev, eller bestil en tid til stressbehandling. Du er også velkommen til at udfylde min kontaktformular. Jeg kan også hjælpe dig med behandling af angst. Jeg glæder mig til at hjælpe dig.​​

Mine klienter siger:

Kvindelig klient, 28 år, om sin stress:

Hej Mette. Jeg så lige din video på facebook og fik lyst til at skrive dig en tak. Jeg var ved dig nogle gange i 2017 i forbindelse med stress og sygemelding fra arbejde i Odense. Jeg fandt heldigvis et andet job på Sjælland og flyttede tilbage til familien. Jeg vil takke dig for din hjælp, du gav mig mod til at kigge andre veje og tro på mig selv igen. Og så har du hjulpet mig med at finde ro i mig selv. Jeg får også helt lyst til at dele med dig at jeg har fået den sødeste lille dreng. Jeg skal starte op på arbejde igen til december og jeg går allerede og glæder mig – ikke til at komme væk fra min lille guldklump – men til at komme tilbage til nogle fantastiske kollegaer, spændende opgaver og til at gøre det jeg uddannede mig til – hjælpe andre. Tænk at jeg også kan have det sådan omkring et arbejde – det er jo skønt! Tak fordi du er dig, og fordi din dør var åben den gang jeg havde brug for det. Det har hjulpet mig så meget i mit liv.

Kvindelig klient, 39 år, om sin stress:

Kære Mette. Du har været på min to-do-liste i et par uger nu. Føler jo ligesom, at vi har noget uafsluttet og at jeg har forladt dig uden at sige farvel. Jeg vil sige dig tusind tak for dit fine arbejde, med at få mig ført tilbage til livet. Jeg er ikke i mål endnu, og jeg håber at jeg stadig har en lille plads hos dig, når jeg trænger til coaching i livet svære navigering. Jeg har det ok! Er meget bevidst om, at jeg stadig er skrøbelig og at tempoet skal være lavt for at jeg kan gro. Du har givet mig en indsigt som er SÅ vigtig for mig. Den har jeg med mig for altid.​

Adresseoplysninger​

Mageløs 12, 2 tv
​5000 Odense C

Kontaktoplysninger​

71 75 81 26​

CVR: 35916202